Kodėl neturėtumėte gauti mitybos patarimų iš žmonių, kurie gyvena daugiau nei 100 metų

Kodėl neturėtumėte gauti mitybos patarimų iš žmonių, kurie gyvena daugiau nei 100 metų

Gyvensena mityba, dietos, judėjimas

Tai klišė, kai pranešama apie žmones, kuriems sukanka 100 ar net 110 metų, kai jiems reikia užduoti tam tikrą klausimo variantą: „Ką tu padarei, kad gyventum taip ilgai?

Neišvengiamai išryškėja koks nors įdomus ir netikėtas atsakymas. Žuvis ir traškučiai kiekvieną penktadienį. Kasdien išgerti stiklinę stipraus gėrimo. Šoninė pusryčiams kiekvieną rytą. Vynas ir šokoladas.

Nors tai populiari naujienų istorija, tai gana beprasmis klausimas, kuris nepadeda suprasti, kodėl tam tikri žmonės taip ilgai gyveno. Leiskite man pabandyti paaiškinti, kodėl per gražius pastatus, naikintuvų pilotus ir statistiką.

Antrojo pasaulinio karo metais sąjungininkų statistikos specialistai taikė savo įgūdžius, kad sumažintų priešo ugnies numušamų bombonešių skaičių. Ištyrus po atakos grįžtančių bombonešių žalos modelius, būtų galima sudaryti dažniausiai apgadintų lėktuvų dalių žemėlapius, kad šiose vietose būtų galima papildyti brangius, sunkius šarvus.

Pakankamai paprasta, tiesa? Tada ateina statistikas Abraomas Waldas, kuris pasisako už visiškai priešingą teiginį. Lėktuvai, kuriuos jie tiria, yra visi tie, kurie grįžo iš mūšio su daug žalos, bet kaip su tais, kurie negrįžo?

Waldas teigia, kad šarvai turėtų būti pridedami prie tų vietų, kurios yra nepažeistos visuose grįžtančiuose lėktuvuose, nes bet kuris lėktuvas, pataikytas į šias nepažeistas vietas, buvo numuštas ir niekada nebuvo grąžintas apžiūrėti.

Išgyvenimo šališkumas

Šis reiškinys vadinamas išgyvenimo šališkumu arba pažinimo ir statistiniu šališkumu, atsirandančiu skaičiuojant tik tuos, kurie yra šalia, bet ignoruojant tuos, kurie „neišgyveno“.

Šiuos pavyzdžius galite perkelti į absurdą. Įsivaizduokite 100 žmonių grupę, kurie visi rūkė visą gyvenimą. Rūkaliai, kaip grupė, anksčiau mirtų nuo vėžio, plaučių ar širdies ligų, tačiau vienas ar du gali nepaisyti šansų ir gyventi iki 100 metų. Dabar įsivaizduokite, kaip drąsus žurnalistas interviu su laiminga siela per jų 100-ąjį gimtadienį klausdamas klasikinio klausimo: „Su kuo jūs siejate savo sėkmingą senėjimą?

„Surūkyti pakelį per dieną“, – sako naujai nukaldintas šimtmetis.

Atrodo akivaizdu, bet išgyvenimo šališkumas yra visur visuomenėje. Visi galime pagalvoti apie tą vieną garsų aktorių ar verslininką, kuriam pavyko, nepaisant negandų, kuris sunkiai dirbo, tikėjo savimi ir vieną dieną pavyko. Tačiau mes niekada neskaitome ir negirdime apie nesuskaičiuojamus pavyzdžius žmonių, kurie bandė, atidavė visas jėgas ir niekada to nepadarė.

Tai nėra gera žiniasklaidos istorija. Tačiau tai sukuria šališkumą, pirmiausia girdime sėkmę, o ne nesėkmes. Šis šališkumas taikomas mūsų suvokimui apie architektūrą (dažniausiai puikūs tam tikro laikotarpio pastatai „išgyvena“), finansams (dažnai girdime pavyzdžius žmonių, kuriems pasisekė rizikingai investuoti, tie, kuriems nepavyko, neparduoda knygų ar savipagalbos planų ), ir karjeros planams („Jei sunkiai dirbsi ir dabar meti mokslus, gali būti toks sėkmingas sportininkas kaip aš“, – sako tie, kuriems tai pavyko).

Dirbu su įvairiais vyresnio amžiaus žmonėmis ir dažnai įtraukiu kraštutinius nuošalius žmones, išgyvenusius iki ypatingo amžiaus. Šiuo metu tiriame vyresnius nei 65 metų žmones, kurie iki vyresnio amžiaus išlaikė neįprastai aukštą mankštos lygį ir išlaikė puikią sveikatą.

Tai fenomenalūs vyresnio amžiaus žmonių pavyzdžiai, daugelis jų yra greitesni, tvirtesni ir stipresni už mane pagal daugelį laboratorijoje atliekamų priemonių, nepaisant to, kad yra beveik dvigubai už mane vyresni.

Nors žinome, kad jų mankšta visą gyvenimą yra susijusi su neįprastai gera jų sveikata vyresniame amžiuje, kol kas negalime tiesiogiai pasakyti, kad vienas sukelia kitą. Gali būti, kad labai aktyvūs žmonės yra apsaugoti nuo lėtinių ligų, tokių kaip vėžys, diabetas ir širdies ligos. Tačiau taip pat gali būti, kad šie žmonės vis dar yra aktyvūs ir vyresnio amžiaus, nes anksčiau jų gyvenime nebuvo susirgę vėžiu, diabetu ar širdies ligomis.

Ir atvirkščiai, gali būti kažkoks nežinomas trečiasis veiksnys, kurio mes dar nenustatėme apie šiuos žmones ir kuris palaiko juos sveikus ir atskirai leidžia mankštintis.

Kad būtų aiškumo, yra dalykų, kuriuos tokie mokslininkai kaip aš pasakys kruopščiai išlyginta moksline kalba, kuri tikriausiai padės jums gyventi ilgiau. Būti labai fiziškai aktyviam, nevalgyti per daug ir nerūkyti – visa tai yra tame sąraše, taip pat apskritai teigiamas požiūris į gyvenimą ir, žinoma, tinkamų tėvų ir senelių pasirinkimas.

Koreliacija nėra lygi priežastiniam ryšiui. Šis taškas nenumaldomai kalamas gamtos mokslų laipsnius įgijusiems studentams. Taip veikia mūsų smegenys, matome modelį tarp dviejų kintamųjų ir manome, kad jie yra tam tikru būdu susiję. Tačiau dažnai, kaip ir išgyvenimo šališkumo atveju, nenagrinėjame visų duomenų, todėl randame modelius ten, kur jų nėra.