Kas yra lėtinis stresas ir koks jo bendras poveikis sveikatai?

Kas yra lėtinis stresas ir koks jo bendras poveikis sveikatai?

Psichologija

Lėtinis stresas – tai užsitęsęs, dažnai didžiulis streso jausmas, galintis neigiamai paveikti kasdienį žmogaus gyvenimą. Lėtinis stresas gali sukelti fizinius ir psichologinius simptomus.

Trumpalaikis streso jausmas yra įprasta kasdienio gyvenimo dalis. Kai šie jausmai tampa lėtiniai arba ilgalaikiai, jie gali smarkiai paveikti žmogaus sveikatą.

Šiame straipsnyje apžvelgsime, kas yra lėtinis stresas, kaip jį atpažinti ir kokias medicinines pasekmes jis gali turėti. Taip pat aprašome būdus, kaip valdyti stresą, įskaitant medicininį gydymą ir kada kreiptis į gydytoją.

Kas yra lėtinis stresas?

Stresas yra biologinis atsakas į sudėtingas situacijas. Tai priežasčių organizmas išskiria hormonus, tokius kaip kortizolis ir adrenalinas.

Šie hormonai padeda paruošti organizmą veiksmams, pavyzdžiui, padidindami širdies ir kvėpavimo dažnį. Kai taip atsitinka, gydytojas gali apibūdinti asmenį kaip padidėjusį budrumą ar susijaudinimą.

Daugelis veiksnių gali sukelti atsaką į stresą, įskaitant pavojingas situacijas ir psichologinį spaudimą, pvz., darbo terminus, egzaminus ir sporto renginius.

Fizinis streso poveikis paprastai trunka neilgai. Tačiau kai kurie žmonės yra beveik nuolatinio budrumo būsenoje. Tai yra lėtinis stresas.

Kai kurios galimos lėtinio streso priežastys:

  • aukšto slėgio darbai
  • finansinių sunkumų
  • iššūkius keliantys santykiai

Lėtinis stresas ilgą laiką daro spaudimą kūnui. Tai gali sukelti daugybę simptomų ir padidinti tam tikrų ligų išsivystymo riziką.

ženklai ir simptomai

Lėtinis stresas veikia visą kūną. Jis gali turėti keletą fizinių ar psichologinių simptomų, dėl kurių kasdienis veikimas gali būti sudėtingesnis.

Simptomų tipas ir sunkumas labai skiriasi nuo žmogaus iki žmogaus.

Lėtinio streso požymiai ir simptomai gali būti:

  • dirglumas, kuris gali būti labai didelis
  • nuovargis
  • galvos skausmai
  • sunku susikaupti arba nesugebėjimas to padaryti
  • greitos, netvarkingos mintys
  • sunku užmigti
  • virškinimo problemos
  • apetito pokyčiai
  • jaučiasi bejėgis
  • suvokiamas kontrolės praradimas
  • žema savigarba
  • seksualinio potraukio praradimas
  • nervingumas
  • dažnos infekcijos ar ligos

Streso pavyzdžiai

Stresą gali sukelti įvairios gyvenimo patirtys, kurios gali prasidėti vaikystėje. Kai vaikai patiria trauminius įvykius, tai gali sukelti lėtinio streso, kuris gali tęstis iki pilnametystės, išsivystymą.

Tokio tipo įvykiai yra žinomi kaip nepalanki vaikystės patirtis (AKF). Ligų kontrolės ir prevencijos centrų (CDC) tyrimais, 61 % 25 valstijose apklaustų suaugusiųjų teigė, kad patyrė bent vieną AKF tipą, o beveik 1 iš 6 patyrė keturis ar daugiau tipų.

AKF pavyzdžiai:

  • vieno ar kelių tėvų psichikos liga
  • emocinė, fizinė ar seksualinė prievarta
  • piktnaudžiavimas narkotinėmis medžiagomis šeimoje
  • tėvų skyrybos
  • benamystė
  • vieno iš tėvų ar artimo šeimos nario įkalinimas

Suaugusiesiems lėtinis stresas gali atsirasti dėl labai panašių priežasčių, taip pat:

  • problemų darbo vietoje
  • nedarbas ar finansinės problemos
  • sužalojimas, turintis įtakos kasdieniam žmogaus gyvenimui
  • susirūpinimą dėl problemų šalyje ar pasaulyje

Remiantis Amerikos psichologų asociacijos (APA) apklausa „Stresas Amerikoje 2020“, 65% apklaustųjų teigė, kad dabartinis netikrumas šalyje kelia stresą, o 60% yra priblokšti dėl problemų, su kuriomis susiduria šalis.

Be to, 70 % tėvų nurodė, kad šeimos pareigos sukelia stresą, o 63 % – dėl COVID-19 poveikio 2019–2020 mokslo metams.

Lėtinis stresas taip pat gali paveikti istoriškai marginalines grupes kitaip nei kitas. 2019 m. apklausos parodė, kad juodaodžiai ir ispanai yra triskart dažniau patiria stresą dėl maisto ir saugaus būsto trūkumo, diskriminacijos ir sveikatos nelygybės.

Visai neseniai APA taip pat pranešė, kad beveik trys ketvirtadaliai juodaodžių suaugusiųjų (74%), 60% ispanakalbių suaugusiųjų ir 65% baltųjų suaugusiųjų teigė, kad 2020 m. Kapitolijaus pažeidimas jiems sukėlė daug streso.

Gydymas

Jei tokios strategijos, kaip išvardytos aukščiau, nepadeda, svarbu kreiptis į sveikatos priežiūros specialistą patarimo ir paramos. Gydytojas gali rekomenduoti psichologinę terapiją, tokią kaip kognityvinė elgesio terapija (CBT).

Vienas iš nustatytų CBT tikslų yra padėti žmonėms susidoroti su lėtiniu stresu. Struktūrinių užsiėmimų metu terapeutas dirba tam, kad asmuo galėtų pakeisti savo elgesį, mintis ir jausmus, susijusius su stresą sukeliančiais veiksniais.

CBT taip pat gali padėti asmeniui sukurti įrankius ir įveikimo mechanizmus, skirtus valdyti stresą.

Kartais gydytojas rekomenduoja vaistus, padedančius gydyti kai kuriuos lėtinio streso simptomus. Pavyzdžiui, jie gali skirti antidepresantų nerimui ar depresijai gydyti. Žmonėms, turintiems miego sutrikimų, gydytojai gali skirti raminamuosius vaistus.

Poveikis sveikatai

Tyrimas parodė kad lėtinis stresas gali paveikti smegenis ir imuninę sistemą. Smegenų neuroniniai tinklai, ypač prefrontalinėje žievėje (PFC), iš tikrųjų gali sumažėti. Gydytojai tai matė vaizduodami žmonių smegenis. Kai tai atsitiks, tai gali sukelti pažinimo, emocinių ir elgesio sutrikimų.

Kai žmogus patiria stresą, tai skatina jo imuninę sistemą reaguoti. Laikui bėgant, kai stresas yra lėtinis, imuninė sistema gali būti per daug stimuliuojama. Tai gali sukelti ligų ir sveikatos problemų vystymąsi.

Ilgą laiką lėtinis stresas gali prisidėti prie įvairių fizinių ir psichinių sutrikimų, įskaitant:

  • širdies liga
  • aukštas kraujo spaudimas
  • diabetas
  • nutukimas
  • susilpnėjusi imuninė sistema
  • seksualinė disfunkcija
  • virškinimo trakto sutrikimai
  • odos dirginimas
  • kvėpavimo takų infekcijos
  • autoimuninės ligos
  • nemiga
  • perdegimas
  • depresija
  • nerimo sutrikimai
  • potrauminio streso sutrikimas (PTSD)
  • šizofrenija

Lėtinis stresas vs ūmus stresas

Paprastai ūmus stresas yra stresas, kurį žmogus patiria trumpalaikį. Ūmus stresas paprastai pasireiškia iškart po to, kai žmogus patiria stresorių kaip „kovok arba bėk“ reakcija.

Ūminis streso sutrikimas yra sunkesnis ir paprastai pasireiškia pirmą mėnesį po to, kai žmogus patiria traumą. Tai panašu į potrauminio streso sutrikimą (PTSD), tačiau žmogus negali diagnozuoti PTSD, kol simptomai nepatiria ilgiau nei mėnesį.

Stresas taip pat gali būti epizodinis, o tai reiškia, kad žmogus jį patiria ilgą laiką, bet nenuosekliai. Jie patiria stresinius laikotarpius ir periodus, kai streso nėra arba jo nėra. Palyginimui, lėtinis stresas yra stresas, kurį žmogus nuolat patiria visą savo gyvenimą iki taško, kai streso jausmas tampa normalia būsena.

Streso valdymas

Lėtinis stresas gali atrodyti didžiulis, ir žmogus gali jaustis nesugebėjęs atgauti savo gyvenimo kontrolės.

Tačiau daugybė strategijų gali padėti sumažinti streso lygį ir pagerinti savijautą.

Kai kurie streso valdymo metodai įtraukti:

  • Požymių ir simptomų supratimas. Šios indikacijos skiriasi, tačiau jei žmogus gali atpažinti savo streso signalus, jis galės geriau juos valdyti.
  • Kalbėdamas su draugais ir šeima. Jie gali suteikti emocinę paramą ir motyvaciją imtis veiksmų.
  • Trigerių nustatymas. Ne visada įmanoma išvengti streso veiksnių. Tačiau atsižvelgiant į konkrečius veiksnius, asmuo gali sukurti įveikos ir valdymo strategijas, kurios gali apimti poveikio mažinimą.
  • Reguliariai mankštinantis. Fizinis aktyvumas padidina endorfinų – cheminių medžiagų, kurios pakelia nuotaiką ir mažina stresą – gamybą. Pratimai gali apimti vaikščiojimą, važiavimą dviračiu, bėgiojimą, mankštą ar sportą.
  • Sąmoningumo bandymas. Žmonės, kurie praktikuoja šią meditacijos formą, naudoja kvėpavimo ir mąstymo metodus, kad suvoktų savo kūną ir aplinką. Tyrimas rodo, kad sąmoningumas gali turėti teigiamos įtakos stresui, nerimui ir depresijai.
  • Miego kokybės gerinimas. Per mažai arba prastos kokybės miegas gali sukelti stresą. Pabandykite gauti bent 7 valandos kiekvieną vakarą ir nustatykite reguliarų miego ir pabudimo laiką. Valandomis prieš miegą venkite kofeino, valgymo ir intensyvaus fizinio aktyvumo.

Tai taip pat gali padėti atsipalaiduoti prieš miegą, pavyzdžiui, klausantis muzikos, skaitant knygą, išsimaudžiusi šiltoje vonioje ar medituojant.

Kada kreiptis į gydytoją

Nemėginkite susidoroti su lėtiniu stresu vieni. Jei savipagalbos strategijos neveikia, gydytojas gali suteikti paramą ir patarti dėl gydymo galimybių. Jie taip pat gali nukreipti asmenį pas labiau specializuotą sveikatos priežiūros paslaugų teikėją, pavyzdžiui, psichologą ar psichiatrą.

bet kas jausdamasis priblokštas dėl streso turėtų kuo greičiau kreiptis į gydytoją, ypač jei jie turi minčių apie savižudybę arba vartoja narkotikus ar alkoholį.

Atsigavimas

Atsigavimo po lėtinio streso strategijos gali apimti sąmoningumo veiklą, tokią kaip meditacija ir kvėpavimo pratimai. Žmonės taip pat gali turėti pagalbos sistemą, kurią sudaro šeima ir draugai, taip pat patarėjas arba psichiatras, jei reikia.

Psichiatras gali skirti vaistus stresui sumažinti. Konsultantas gali padėti žmogui ištirti savo streso priežastis, kad jas atpažintų ir rastų sveiką įveikos mechanizmą. Kuo anksčiau žmogus kreipiasi pagalbos ar gydymo, tuo greičiau gali pasveikti.

Atimti

Stresas yra įprasta kasdienio gyvenimo dalis. Trumpalaikis stresas paprastai yra nekenksmingas, tačiau kai jis trunka ir tampa lėtinis, jis gali sukelti daugybę simptomų. Tai taip pat gali prisidėti prie fizinių ir psichinių sutrikimų vystymosi.

Savipagalbos metodai apima trigerių nustatymą, įveikos ir vengimo strategijų kūrimą, draugų ir šeimos susisiekimą bei sąmoningumo praktikavimą.

Jei šie metodai neveikia arba jei stresas tampa didžiulis, asmuo turėtų pasikalbėti su sveikatos priežiūros specialistu.