Raumenys: kodėl jie svarbūs?

Raumenys: kodėl jie svarbūs?

Gyvensena mityba, dietos, judėjimas

Raumenys ir nervinės skaidulos leidžia žmogui judinti savo kūną ir leidžia veikti vidaus organams. Žmogaus kūne yra daugiau nei 600 raumenų. Žmonės taip pat turi įvairių tipų raumenis.

Tam tikras elastingas audinys sudaro kiekvieną raumenį, kurį sudaro tūkstančiai ar dešimtys tūkstančių mažų raumenų skaidulų. Kiekvienas pluoštas susideda iš daugybės mažų sruogelių, vadinamų fibrilėmis.

Nervų ląstelių impulsai kontroliuoja kiekvienos raumenų skaidulos susitraukimą. Raumenų stiprumas daugiausia priklauso nuo to, kiek skaidulų yra.

Kad pamaitintų raumenis, organizmas gamina adenozino trifosfatą (ATP), kurį raumenų ląstelės paverčia mechanine energija.

Raumenų tipai

Kūnas turi daugiau nei 600 raumenų.

Žmonės ir kiti stuburiniai gyvūnai turi trijų tipų raumenų: skeleto, lygiųjų ir širdies.

Skeleto raumenys

Skeleto raumenys judina išorines kūno dalis ir galūnes. Jie dengia kaulus ir suteikia kūnui formą.

Kadangi skeleto raumenys traukia tik viena kryptimi, jie dirba poromis. Kai vienas poros raumuo susitraukia, kitas plečiasi, o tai palengvina judėjimą.

Raumenys prisitvirtina prie stiprių sausgyslių, kurios prisitvirtina prie kaulų arba tiesiogiai su jais. Sausgyslės tęsiasi per sąnarius ir tai padeda išlaikyti sąnarių stabilumą. Sveikas žmogus gali sąmoningai valdyti savo griaučių raumenis.

Dauguma matomų kūno judesių – pavyzdžiui, bėgimas, ėjimas, kalbėjimas ir akių, galvos, galūnių ar pirštų judėjimas – atsiranda susitraukiant griaučių raumenims.

Skeleto raumenys taip pat kontroliuoja visas veido išraiškas, įskaitant šypsenas, raukšles, burnos ir liežuvio judesius.

Skeleto raumenys nuolat atlieka nedidelius pakeitimus, kad išlaikytų kūno laikyseną. Jie laiko žmogaus nugarą tiesiai arba laiko galvą vienoje padėtyje. Kartu su sausgyslėmis jie išlaiko kaulus tinkamoje padėtyje, kad sąnariai neišslinktų.

Skeleto raumenys taip pat generuoja šilumą, kai susitraukia ir atsipalaiduoja, o tai padeda palaikyti kūno temperatūrą. Beveik 85 % šilumos, kurią gamina kūnas, gaunama susitraukus raumenims.

Skeleto raumenų tipai

Du pagrindiniai skeleto raumenų tipai yra lėtas ir greitas trūkčiojimas.

I tipo, raudoni arba lėtai trūkčiojantys raumenys

Jie yra tankūs, juose gausu mioglobino ir mitochondrijų. Jie turi kapiliarus, kurie suteikia jiems raudoną spalvą. Šio tipo raumenys gali susitraukti ilgą laiką be didelių pastangų. I tipo raumenys gali palaikyti aerobinį aktyvumą naudodami angliavandenius ir riebalus kaip kurą.

II tipo, balti arba greitai trūkčiojantys raumenys

Šie raumenys gali susitraukti greitai ir su didele jėga. Susitraukimas stiprus, bet trumpalaikis. Šio tipo raumenys yra atsakingi už didžiąją kūno raumenų jėgos dalį ir jų masės padidėjimą po treniruočių su svoriais laikotarpių. Palyginti su lėtai trūkčiojančiais raumenimis, jame yra mažiau mioglobino ir mitochondrijų.

Dryžuoti raumenys

Skeleto raumenys yra dryžuoti, o tai reiškia, kad juos sudaro tūkstančiai vienodo dydžio sarkomerų arba raumenų vienetų, turinčių skersines juostas. Dėl šių juostų mikroskopu dryžuotas raumuo atrodo dryžuotas.

Kai sarkomerų juostos atsipalaiduoja arba susitraukia, visas raumuo išsiplečia arba atsipalaiduoja.

Kiekviename raumenyje sąveikauja skirtingos juostos, leidžiančios raumeniui judėti galingai ir sklandžiai.

Lygūs raumenys

Lygūs raumenys yra atsakingi už judesius skrandyje, žarnyne, kraujagyslėse ir tuščiaviduriuose organuose. Lygūs žarnyno raumenys taip pat vadinami visceraliniais raumenimis.

Šie raumenys veikia automatiškai, o žmogus nežino, kad juos naudoja. Skirtingai nuo skeleto raumenų, jie nepriklauso nuo sąmoningos minties.

Daugelis skirtingų kūno judesių priklauso nuo lygiųjų raumenų susitraukimų. Tai apima žarnyno sieneles, kurios stumia maistą į priekį, gimda susitraukia gimdymo metu, vyzdžiai susitraukia ir plečiasi, kad prisitaikytų prie turimos šviesos.

Lygūs raumenys taip pat yra šlapimo pūslės ir bronchų sienelėse. Odoje esantys arrector pili raumenys, dėl kurių plaukai atsistoja, taip pat apima lygiųjų raumenų skaidulas.

Širdies raumenys

Širdies raumenys yra atsakingi už širdies plakimą ir egzistuoja tik širdyje.

Šie raumenys dirba automatiškai, be sustojimo, dieną ir naktį. Savo struktūra jie panašūs į griaučių raumenis, todėl gydytojai kartais priskiria juos prie skersaruožių raumenų.

Širdies raumenys susitraukia, kad širdis galėtų išspausti kraują, o tada atsipalaiduos, kad vėl prisipildytų kraujo.

Kas gali nutikti raumenims?

Su raumenimis gali kilti įvairių problemų.

Kai kurie įprasti yra:

  • Raumenų mėšlungis arba Charley arklys: Tai gali atsirasti dėl dehidratacijos, mažo kalio ar magnio kiekio, kai kurių neurologinių ar medžiagų apykaitos sutrikimų ir tam tikrų vaistų.
  • Įgimtos raumenų anomalijos: Kai kurie žmonės gimsta su raumenimis ar raumenų grupėmis, kurios nėra tinkamai išvystytos. Šie sutrikimai gali būti atskira problema arba sindromo dalis.
  • Raumenų silpnumas: Nervų sistemos problemos gali sutrikdyti pranešimų perdavimą tarp smegenų ir raumenų.

Raumenų silpnumas

Raumenų silpnumas gali turėti įtakos žmonėms, turintiems viršutinių ar apatinių motorinių neuronų disfunkciją arba tokias ligas kaip myasthenia gravis, kurios paveikia sritį, kurioje nervai jungiasi prie raumenų. Insultas, nugaros smegenų suspaudimas ir išsėtinė sklerozė taip pat gali sukelti raumenų silpnumą.

Jei asmuo kreipiasi medicininės pagalbos dėl raumenų silpnumo, gydytojas atliks fizinę apžiūrą ir įvertins asmens raumenų stiprumą, prieš nuspręsdamas, ar reikalingi papildomi tyrimai.

Tikėtina, kad jie naudosis universalios skalės raumenų jėgai išbandyti:

  • 0: Nėra matomo raumenų susitraukimo
  • 1: Matomas raumenų susitraukimas be judesių arba judesių
  • 2: Judėjimas su visu judesių diapazonu, bet ne prieš gravitaciją
  • 3: Judėjimas su visu judesių diapazonu prieš gravitaciją, bet ne pasipriešinimą
  • 4: Judėjimas su visu judesių diapazonu prieš bent tam tikrą pasipriešinimą, kurį suteikia egzaminuotojas
  • 5: Pilna jėga

Jei gydytojas nustato raumenų silpnumo požymių, jis gali paskirti tyrimus, kad nustatytų pagrindinę problemą. Gydymas priklausys nuo priežasties.

Jei yra raumenų skausmas, tai gali būti infekcijos ar sužalojimo požymis.

Žmogus dažnai gali palengvinti raumenų traumos simptomus naudodamas RICE metodą:

  • Poilsis: Padarykite pertrauką nuo fizinės veiklos.
  • Ledas: Kelis kartus per dieną 20 minučių užtepkite ledo paketą.
  • Suspaudimas: Suspaudimo tvarstis gali sumažinti patinimą.
  • Aukštis: Pakelkite pažeistą kūno dalį, kad sumažintumėte patinimą.

Jei žmogus jaučia stiprų ir nepaaiškinamą raumenų skausmą ar raumenų silpnumą, ypač jei jam taip pat sunku kvėpuoti, jis turėtų kuo greičiau kreiptis į gydytoją.

Raumenų ugdymas mankštos metu

Raumenų ugdymas mankštos metu gali tobulėti pusiausvyrą, kaulų sveikatą ir lankstumą, taip pat gali padidinti jėgą ir ištvermę.

Žmonės gali rinktis iš daugybės fizinio aktyvumo galimybių, tačiau jų yra du pagrindiniai tipai pratimai: aerobiniai ir anaerobiniai.

Aerobinis pratimas

Aerobiniai pratimai paprastai būna ilgalaikiai ir reikalauja vidutinio iki žemo krūvio. Šio tipo pratimai reikalauja, kad kūnas panaudotų raumenis gerokai žemiau jų maksimalios jėgos. Maratonas yra labai ilgos aerobinės veiklos pavyzdys.

Aerobinė veikla daugiausia priklauso nuo kūno aerobinės arba deguonies sistemos. Jie naudoja didesnę dalį lėtai trūkčiojančių raumenų skaidulų. Energijos suvartojama iš angliavandenių, riebalų ir baltymų, o organizmas gamina daug deguonies ir labai mažai pieno rūgšties.

Anaerobinis pratimas

Anaerobinio pratimo metu raumenys intensyviai susitraukia tokiu lygiu, kuris yra arčiau jų maksimalios jėgos. Sportininkai, siekiantys pagerinti savo jėgą, greitį ir galią, daugiau dėmesio skirs tokio tipo pratimams.

Viena anaerobinė veikla trunka nuo kelių sekundžių iki daugiausiai 2 minučių. Pavyzdžiui, sunkumų kilnojimas, sprintas, laipiojimas ir šokinėjimas su virve.

Anaerobiniai pratimai naudoja daugiau greitai trūkčiojančių raumenų skaidulų. Pagrindiniai kuro šaltiniai yra ATP arba gliukozė, o organizmas sunaudoja mažiau deguonies, riebalų ir baltymų. Tokio tipo veikla gamina daug pieno rūgšties.

Anaerobiniai pratimai sustiprins kūną, o aerobiniai pratimai padarys jį stangresnį.

Norint išlaikyti sveikus raumenis, svarbu reguliariai mankštintis ir, jei įmanoma, valgyti maistingą, subalansuotą mitybą.

Mitybos ir dietologijos akademija rekomenduoja bent du kartus per savaitę atlikti raumenų stiprinimo pratimus pagrindinėms raumenų grupėms – kojoms, klubams, krūtinei, pilvui, nugarai, pečiams ir rankoms.

Žmonės gali sustiprinti raumenis keldami svorius, naudodami pasipriešinimo juostą arba atlikdami kasdienius darbus, pavyzdžiui, sodindami sodą ar nešdami sunkius bakalėjos produktus.

Baltymai, angliavandeniai ir riebalai yra būtini raumenų auginimui. Akademija siūlo, kad 10–35% visų kalorijų turėtų sudaryti baltymai.

Jame rekomenduojami geros kokybės, mažai riebalų turintys angliavandeniai, pavyzdžiui, rupių miltų duona, taip pat neriebus pienas ar jogurtas. Nors skaidulos yra svarbios, ji siūlo vengti daug skaidulų turinčio maisto prieš pat pratimą arba jo metu.

Santrauka

Žmogaus kūne yra šimtai raumenų, iš kurių yra trys skirtingi tipai. Kiekvienas raumenų tipas atlieka skirtingą vaidmenį padėdamas kūnui judėti ir tinkamai funkcionuoti.

Raumenų mėšlungis ir silpnumas gali rodyti pagrindinę sveikatos būklę ar sužalojimą. Kai kurie žmonės gimsta su nepakankamai išsivysčiusiomis raumenų grupėmis.

Medicinos specialistai rekomenduoja mankštą lavinti raumenų jėgą. Raumenų jėgos išlaikymas yra svarbus įvairiems veiksniams, įskaitant pusiausvyrą, lankstumą ir kaulų sveikatą.