Kuris sunaudoja daugiau energijos tam pačiam atstumui?

Kuris sunaudoja daugiau energijos tam pačiam atstumui?

Gyvensena mityba, dietos, judėjimas

Clément Lemineur, Clément Naveilhan ir François Dernoncourt, The Conversation

Tai pirmadienio rytas, suskamba žadintuvas ir jau 7:30 – o jūs vėluojate 30 minučių. Įprastai 3 kilometrus į darbą nueisite per 45 minutes, bet šįryt bėgsite 20 minučių. Taip, bet pietų metu jaučiatės labiau pavargę ir susidaro įspūdis, kad kelionėje išeikvojote daugiau energijos nei įprastai. Tačiau įveikėte tą patį atstumą kaip ir kitomis dienomis. Kaip tai gali būti?

Kalorijų sąnaudos, susijusios su bet kokia veikla, vadinamos „medžiagų apykaitos išlaidomis“ ir atitinka energiją, kurią mūsų organai sunaudoja tam tikram atstumui įveikti. Šias medžiagų apykaitos išlaidas galima nustatyti analizuojant mūsų kūnų suvartojamą deguonį ir jų gaminamą anglies dioksidą, galime įvertinti sunaudojamos energijos kiekį, taigi ir medžiagų apykaitos išlaidas. Būtent šiuo metodu mokslininkai jau atsakė į mūsų klausimą aštuntajame dešimtmetyje.

Turbūt nenuostabu, kad bėgimas sunaudoja daugiau energijos nei einant tą patį įveiktą atstumą. Bet kodėl?

Bėgant prarandama energija

Įsivaizduokite, kad stebite ką nors bėgantį. Dabar atidžiai pažiūrėkite į vertikalų jų dubens ir galvos judėjimą (aukštyn ir žemyn). Kaip matote iš toliau pateiktos diagramos, kai mes bėgame, atstumas, kuriuo mūsų kūnas juda aukštyn ir žemyn, yra didesnis nei eidami. Norint sukurti šį vertikalų judesį, apatinių galūnių raumenys turi generuoti daugiau jėgos, o tai sunaudoja daugiau energijos, tačiau nepriartina mūsų prie tikslo. Taigi bėgiojant dalis sunaudotos energijos panaudojama tam, kad mūsų kūnas judėtų aukštyn, o ne į priekį. Todėl tiems 3 km įveikti reikia daugiau energijos nei einant.

Šis skirtumas tarp ėjimo ir bėgimo neapsiriboja tuo, kas vyksta pačios veiklos metu. Tiesą sakant, kiekvienas fizinis pratimas sukelia uždelstas energijos sąnaudas, kurios pridedamos prie išlaidų atliekant veiklą.

Atsižvelgiant į tai, bėgimas vėl sunaudoja daugiau energijos nei ėjimas. Iškart nubėgus 3 km, energijos sąnaudos (palyginti su poilsiu) trunka keletą minučių, daugiausia dėl kūno temperatūros pakilimo ir energijos atsargų papildymo. Šios papildomos išlaidos po bėgimo yra daugiau nei du kartus didesnės nei po ėjimo, dėl dviejų pratimų intensyvumo skirtumo.

Viskas priklauso nuo greičio

Todėl bėgimas reikalauja daugiau kalorijų nei einant tą patį atstumą. Bet tai su sąlyga, kad ėjimo greitis yra „normalus“ (apie 5 km/h). Taigi, jei eisime labai lėtai, įveikti 3 km užtruksime tiek, kad galiausiai kalorijų sąnaudos bus didesnės. Taip yra todėl, kad organizmas per laiko vienetą išeikvoja tam tikrą energijos kiekį, nepaisant to, kokia veikla yra vykdoma (žinoma kaip „bazinis medžiagų apykaitos greitis“).

Tas pats galioja, jei ėjimo greitis yra labai didelis (daugiau nei 8 km/h): bėgimas taupo energiją. Čia koordinacija, reikalinga vaikščioti tokiu greičiu, reiškia, kad turime labiau suaktyvinti raumenis, negalime išnaudoti sausgyslių elastingumo, kaip tai būna bėgiojant.

Be to, mes labai tiksliai intuityviai suvokiame tam tikro judėjimo stiliaus energijos vartojimo efektyvumą. Jei esame ant bėgimo takelio, kurio greitis palaipsniui didėja, taškas, kai spontaniškai pereiname nuo ėjimo prie bėgimo, sutampa su momentu, kai vaikščioti būtų daugiau energijos sunaudojama nei bėgioti.

Apibendrinant galima teigti, kad dėl didesnio masės centro svyravimų ir padidėjusių energijos sąnaudų po treniruotės bėgimas į darbą reikalauja daugiau energijos nei to paties atstumo įveikimas einant. Tačiau atminkite, ar į darbą einate pėsčiomis, ar bėgate, svarbiausia, kad jau taupote energiją.

Šis straipsnis iš naujo paskelbtas iš The Conversation pagal Creative Commons licenciją. Skaitykite originalų straipsnį.Pokalbis