Kodėl kvėpavimas per nosį padeda pagerinti atmintį

Kodėl kvėpavimas per nosį padeda pagerinti atmintį

Grožis, buitis

Specialistai aišku: reikia kvėpuoti per nosį. Ne tik todėl, kad tai naudinga jūsų fizinei ir psichinei sveikatai, bet ir todėl, kad gali padėti sustiprinti atmintį.

Įsiurbiate orą ir pasiimate jį į plaučius; Tada išvarysi į lauką. Šio proceso metu įkvepiamame ore esantis deguonis paverčiamas anglies dioksidu, kurį išskiriate iškvėpdami. Jūs tai darote nuolat, „automatiškai“., nesustodamas pagalvoti, kad tų dujų mainų dėka, kvėpavimo dėka esi gyvas. Ir jūs galite tai padaryti dviem būdais: per nosį ir per burną, nes abu gali pernešti deguonį į plaučius ir tada išleisti anglies dioksidą.

Tada galite manyti, kad nesvarbu kvėpuoti per nosį ar burną, tačiau tiesa ta, kad yra svarbių skirtumų. Nors nosis yra specialiai sukurtas padėti jums kvėpuoti saugiai, efektyviai ir tinkamai, burna yra struktūra, kurią naudojate valgydami, gerdami ir kalbėdami, o kvėpuoti turėsite tik tam tikromis progomis. Pavyzdžiui, užsikimšusi nosimi, nukrypus pertvarai arba esant mažiems nosies kanalams.

Tačiau, paliekant šias akimirkas nuošalyje, įprastame gyvenime reikia kvėpuoti daroma per nosį. Taip teigia Jamesas Nestoras, knygos „Breath: The New Science of a Lost Art“ autorius, kurioje aiškina kvėpavimo pro nosį naudą.

Kvėpavimo per nosį privalumai

  • Filtruoja ir drėkina orą: Nestoras aiškina, kad nosis „veikia kaip natūralus filtras, sulaiko dulkes, žiedadulkes ir kitus teršalus, o tai padeda palaikyti plaučius švarius. Be to, nosis drėkina ir sušildo orą, kol jis pasiekia plaučius, taip apsaugant kvėpavimo takus“. Kita vertus, kvėpavimas per burną nefiltruoja ir nedrėkina oro, „dėl to teršalai ir sausas oras gali patekti į plaučius, sukelti dirginimą ir kvėpavimo sutrikimus“.
  • Gamina azoto oksidą: Kvėpuojant per nosį susidaro azoto oksidas – „molekulė, kuri padeda padidinti deguonies absorbciją plaučiuose ir pasižymi antimikrobinėmis savybėmis. Tai pagerina kraujotaką ir stiprina imuninę sistemą“. Kvėpuojant per burną azoto oksidas nesigamina tiek pat, “ir tai galituri įtakos deguonies įsisavinimo efektyvumui ir susilpninti imuninę sistemą“.
  • Pagerina deguonies tiekimą: Anot Nestor, kvėpavimas per nosį pagerina kraujo ir organų aprūpinimą deguonimi, o tai prisideda prie geresnio fizinio ir psichinio darbo. „Nosies kvėpavimas leidžia efektyviau absorbuoti deguonį, palyginti su kvėpavimu per burną.”
  • Reguliuoja nervų sistemą: Be to, nosies kvėpavimas suaktyvina parasimpatinę nervų sistemą, kuri padeda sumažinti stresą ir skatina nusiraminti bei atsipalaiduoti. „Tai ypač naudinga valdant nerimą ir gerinant miego kokybę.”

Kaip tai veikia atmintį

Tačiau, be to, naujausi tyrimai atskleidė ryšį tarp kvėpavimo per nosį ir atminties. Šia prasme vienas žymiausių tyrimų buvo atliktas neurologo iš Čikagos universiteto Jay'us Gottfriedas ir jo komanda: Šiame tyrime jie atrado, kad kvėpavimo per nosį ritmas yra labai svarbus neuronų virpesiams tokiose smegenų srityse kaip hipokampas ir prefrontalinė žievė, kurios yra gyvybiškai svarbios atminčiai ir emociniam apdorojimui. Šis tyrimas rodo, kad kvėpavimas per nosį, skirtingai nei kvėpavimas per burną, palengvina geresnį atminties atkūrimąO emocinis stabilumas.

Be to, kiti tyrimai patvirtina šias išvadas, parodydami, kad kvėpavimo dažnis gali turėti įtakos pažinimo funkcijoms. Pavyzdžiui, Šiaurės vakarų universiteto mokslininkai taip pat nustatė, kad įkvėpus per nosį, bet ne per burną, patobulintas prisiminimo tikslumas mokymosi ar atminties užduočių metu. Taip yra todėl, kad nosies kvėpavimas tiesiogiai stimuliuoja smegenų sritis, susijusias su informacijos apdorojimu ir saugojimu.

Kvėpavimo per burną trūkumai

Kvėpavimas tik per burną dėl nosies užgulimo dažniausiai yra laikinas. Bet jei darai nuolat ir ilgai, galite turėti sveikatos problemų. Gydymas priklausys nuo jį sukėlusios priežasties.

  • Burnos sveikatos problemos: Kvėpavimas per burną gali sukelti burnos džiūvimą, dėl kurio gali atsirasti ertmių, periodonto ligos ir blogas burnos kvapas. Kvėpuojant per burną sumažėja seilių, kurios padeda neutralizuoti rūgštis ir pašalinti bakterijas.
  • Trūkumai fizinio pajėgumo srityje: Kvėpavimas per burną yra mažiau efektyvus fizinei veiklai, nes dėl to gali sumažėti deguonies absorbcija ir sunaudojama daugiau energijos, palyginti su kvėpavimu per nosį.
  • Vaikų veido ir dantų vystymosi pakitimai: Reguliarus kvėpavimas per burną gali turėti įtakos vaikų veido ir dantų kaulų vystymuisi, todėl gali atsirasti netaisyklingų sąkandžių (neteisingas sąkandis) ir dantų išlyginimo problemos.
  • Neigiamas poveikis miegui: Kvėpavimas per burną gali prisidėti prie miego problemų, tokių kaip miego apnėja ir knarkimas, nes kvėpavimas per burną gali užblokuoti viršutinius kvėpavimo takus miegant.
  • Padidėjusi kvėpavimo takų infekcijų rizika: Netinkamai filtruojant ir drėkinant orą, burnos kvėpavimas gali padidinti jautrumą kvėpavimo takų infekcijoms, tokioms kaip peršalimas, sinusitas ir bronchitas.