Aš nėščia. Ar man reikia multivitaminų?

Aš nėščia.  Ar man reikia multivitaminų?

Seksualinė sveikata

Sveiko kūdikio augimas priklauso nuo to, ar nėštumo metu jis gauna pakankamai maistinių medžiagų.

Tačiau nerimaujame, kad per daug žmonių pasikliauja „rožiniais“ multivitaminais, užuot laikęsi sveikos mitybos, kad gautume šių maistinių medžiagų.

Šie papildai yra plačiai reklamuojami nėščioms ar žindančioms ir planuojančioms pastoti žmonėms. Juose yra folio rūgšties, jodo, geležies, vitamino D, vitamino B12, kalcio ir kitų vitaminų bei mineralų pirkinių sąrašo.

Multivitaminai nėštumo metu dažniausiai yra pinigų švaistymas. Blogiausiu atveju yra pavojus, kad jie gali pakenkti jums ir jūsų kūdikiui.

Daugumai reikia tik folio rūgšties ir jodo

Oficialiose mitybos rekomendacijose prieš nėštumą ir nėštumo metu rekomenduojami tik du maisto papildai: folio rūgštis (folio rūgštis) ir jodas.

Folio rūgšties papildus rekomenduojama vartoti likus mėnesiui iki pastojimo ir per pirmuosius tris nėštumo mėnesius. Rekomenduojama dozė yra 400 mikrogramų per parą, kad sumažėtų nervinio vamzdelio defektų (pvz., spina bifida) rizika naujagimiui. Folio rūgšties poreikis išlieka aukštas visą nėštumą, o kai kuriems žmonėms, atsižvelgiant į individualius medicininius poreikius, gali būti skiriamos didesnės folio rūgšties dozės arba kitos folio rūgšties formos.

Dėl lengvo jodo trūkumo Australijoje nėščios, žindančios arba planuojančios pastoti žmonės taip pat turėtų vartoti 150 mikrogramų jodo papildą per dieną, kad palaikytų kūdikio smegenų vystymąsi. Žmonės, turintys skydliaukės problemų, pirmiausia turėtų pasikalbėti su savo gydytoju.

Tačiau dėl individualių aplinkybių nėštumo metu gali prireikti kitų maistinių medžiagų. Pavyzdžiui, patarus savo sveikatos priežiūros paslaugų teikėjui, vegetarams ar veganams gali tekti vartoti vitamino B12 ir geležies papildų. Žmonėms, kuriems diagnozuotas vitamino D ar geležies trūkumas, bus skiriamas papildas, siekiant padidinti jų kiekį. Tiems, kuriems gresia tam tikros sveikatos būklės, pavyzdžiui, preeklampsija, gali tekti vartoti kalcio papildus nuo nėštumo vidurio.

Taigi kodėl multivitaminai tokie populiarūs?

Multivitaminai reklamuojami kaip esminė nėštumo priemonių rinkinio dalis, o motinystės priežiūros paslaugų teikėjai dažnai juos skiria.

Australijoje daugiau nei 4 iš 5 žmonių nėštumo metu vartoja multivitaminus. Žmonės tai vertina kaip „draudimą“, kad užtikrintų tinkamą mitybą.

Mūsų tyrimas, kuriame naudojami Kvinslando nėščių šeimų kohortos duomenys, rodo, kad socialiniai ir ekonominiai veiksniai turi įtakos multivitaminų vartojimo nėštumo metu tikimybei. Pastebėjome, kad tos, kurios gali naudotis privačia akušerine priežiūra ir sveikatos draudimu, ir kurios valgo daugiau mėsos (visa tai siejama su daugiau pinigų), labiau linkę jomis naudotis.

Tai nenuostabu, atsižvelgiant į didelę kainą. Populiariausias nėštumo multivitaminas kainuoja mažiausiai 180 Australijos dolerių, kai jie vartojami mėnesį prieš pastojimą ir viso nėštumo metu. Palyginkite tai su mažiau nei 40 USD už papildą, kuriame yra tik folio rūgšties ir jodo, kai vartojama tiek pat laiko.

Brangūs prekės ženklai nėra geresni. Kainą daugiausia lemia visuomenės suvokimas apie prekės ženklo kokybę, kuriam įtakos turi stipri rinkodara. Daugumos vitaminų perteklius išsiskiria su šlapimu, todėl geriausiu atveju jis yra brangus.

Kas atsitiks, jei turite per daug?

Mūsų tyrimas nustatė labai didelę priklausomybę nuo papildų, ypač nuo folio rūgšties, geležies ir jodo, kad atitiktų maistinių medžiagų poreikius.

Jei žmonių mityboje jau yra pakankamai tų maistinių medžiagų, o papildai suteikia jiems daugiau, kyla maistinių medžiagų pertekliaus rizika.

Pavyzdžiui, daugiau nei 1 iš 20 mūsų tyrime dalyvavusių žmonių vartojo daug folio rūgšties (daugiau nei saugus „viršutinis suvartojimo lygis“). Beveik pusė visų tyrime dalyvavusių asmenų viršijo viršutinį geležies suvartojimo lygį. Beveik visi jie vartojo multivitaminus ir turėjo didesnį nei įprasta atitinkamų maistinių medžiagų kiekį kraujyje.

Folio rūgšties suvartojimas viršija viršutinį suvartojimo lygį buvo susijęs su kūdikių trumpesniu gimimu, prastesniu vaikų pažinimo išsivystymo lygiu ir didesne vaikų astmos rizika. Tačiau folio rūgšties papildymas rekomenduojamomis 400 mikrogramų paros dozėmis po pirmojo trimestro gali būti naudingas vaiko pažinimo raidai, nors prieš tai rekomenduojama atlikti papildomus tyrimus.

Didelės geležies dozės padidina didelės eritrocitų koncentracijos riziką būsimai motinai. Ši būklė padidina nėštumo komplikacijų riziką, įskaitant kūdikio mažumą pagal gestacinį amžių, negyvagimį, gestacinį diabetą, preeklampsiją ir mažą gimimo svorį.

Kai žiūrime į jodą, maždaug viena iš keturių besilaukiančių mamų, mūsų tyrimo metu vartojusių multivitaminų, vartojo labai daug, o tai siejama su mažesniais vaikų neurologinio vystymosi balais.

Yra tikimybė, kad jūs gaunate pakankamai maistinių medžiagų

Mažas ir vidutines pajamas gaunančiose šalyse multivitaminai turi savo vietą; jie pagerina svorio padidėjimą nėštumo metu, naujagimio svorį ir gali sumažinti priešlaikinio gimdymo riziką.

Didelių pajamų šalyse, pavyzdžiui, Australijoje, maistas yra gausiai įvairus. Taip pat yra privalomų stiprinimo programų – folio rūgštis ir joduota druska tradicinėje duonos gamyboje naudojamos nuo 2009 m.

Šiose šalyse dažnas multivitaminų vartojimas gali kelti pavojų tiek motinos, tiek vaisiaus sveikatai. Tai apima besivystančią gestacinį diabetą (kuris gali būti dėl didelio geležies suvartojimo) ir vaikų autizmo spektro sutrikimą.

Tačiau yra žmonių, kurie nesiima bet koks papildai nėštumo metu. Mūsų tyrime, kurio metu buvo nagrinėjamas papildų vartojimas maždaug 28 nėštumo savaitę, nustatyta, kad jaunesni nei 30 metų asmenys ir tie, kurių namų ūkio pajamos mažesnės, greičiausiai vartojo papildus. Tai tos pačios grupės, kurių mityba paprastai yra prastesnė.

Ką turėčiau imtis?

Žmonės turėtų ieškoti papildų, kuriuose yra tik folio rūgšties ir jodo rekomenduojamomis dozėmis, arba vartoti juos kaip atskirus papildus.

Jie turėtų glaudžiai bendradarbiauti su savo motinystės paslaugų teikėjais ir galbūt akredituotu praktikuojančiu dietologu, kad sutelktų dėmesį į pakankamą kiekvienos iš penkių maisto produktų grupių valgymą.

Papildai neturėtų pakeisti viso maisto dietos. Valgyti įvairų maistą, kuriame yra daug papildomų maistinių medžiagų ir kitų junginių, kurių negalime gauti iš papildų, naudinga. Laikydamiesi mitybos gairių taip pat galite sutaupyti pinigų.

Sveikatos priežiūros paslaugų teikėjai taip pat turi nustoti reguliariai rekomenduoti šiuos brangius „rožinius“ multivitaminus, o sutelkti dėmesį į žmonių skatinimą valgyti sveiką maistą. Be folio rūgšties ir jodo, papildai turėtų būti skiriami tik pagal konkrečius asmens poreikius. Multivitaminai neturi vietos kiekvieno nėštumo priemonių rinkinyje.