Lėto svorio metimo ypatumai ir privalumai

Lėto svorio metimo ypatumai ir privalumai

2006 Vas 22
 Nutukimo gydymas sukelia nemažai problemų, iš kurių svarbiausia yra nesugebėjimas užbaigti pradėto darbo - normalizuoti svorį ir sustiprinti šiek tiek susilpnėjusią sveikatą.

Gana kuklūs pirmieji rezultatai paverčia niekais ne vieno valią ir atkaklumą. Kaip išspręsti šią problemą?

Nutukimo profilaktika būtina dar vaikystėje.

Tuo turi pasirūpinti tėvai. Nustatyta: 2/3 apkūnių tėvų augina pernelyg apkūnius vaikus; esant apkūniam tik vienam gimdytojui, vaikų nutukimo pavojus sumažėja iki 1/3, o kai abiejų tėvų kūno svoris normalus, šis skaičius siekia vos 1/100. Nutukimą sąlygoja visos šeimos mityba, prie kurios vaikas pratinamas nuo mažų dienų. Būtent tėvai nejučia pripratina vaiką nesaikingai valgyti arba persivalgyti.

O dažnai persivalgant organizme padaugėja riebalinių ląstelių, kurioms nuolat reikia riebalų. Susidaro grandininė reakcija: “riebalai gamina riebalus”, priverčianti daugiau gauti, daugiau gaminti ir daugiau kaupti riebalų.

Padidėjus riebalų kiekiui gaminasi daugiau insulino, todėl padidėja apetitas.

Apkūniems ir nutukusiems žmonėms rekomenduojama daug įvairių dietų, kurių svarbiausias principas yra sumažinti raciono energinę vertę.

Tokiems žmonėms patariama valgyti mažiau angliavandenių, pavyzdžiui, baltos duonos, miltinių, kruopų patiekalų, saldumynų; vengti apetitą gerinančių aštrių užkandžių ir prieskonių; atsisakyti sūraus maisto ir riboti skysčių kiekį; nevalgyti prieš naktį.

Be to, jiems rekomenduojama mažiau valgyti gyvulinės kilmės riebalų, juos keisti augalinės kilmės riebalais - saulėgrąžų, kukurūzų, sojos, alyvų aliejumi (iki 40 g per dieną).

Apkūniems žmonėms rekomenduojama valgyti tik virtą maistą, visiškai atsisakyti kepto. Jie turi per dieną suvalgyti po 500-700 g daržovių (kopūstų, morkų, burokėlių, aguročių ir kt.). Daržovėse yra daug vitaminų ir organizmui naudingų rūgščių, kurios neleidžia angliavandeniams virsti riebalais ir kartu sumažina svorį bei apetitą.

Per dieną galima suvalgyti ne daugiau kaip 5 g druskos (nenutukusiam žmogui jos galima suvalgyti 12-15 g), kuri organizme sulaiko skysčius, o šie savo ruožtu sulaiko druską - ir vėl susikuria ydingas ratas.

Per dieną leidžiama išgerti iki 1-1,2 l skysčių (įskaitant sriubas, arbatą, pieną ir t.t.), nors normalaus svorio žmonėms jų galima išgerti iki 2-2,5 l .

Būtina valgyti lengvai pasisavinamus baltyminius produktus - žuvį, neriebią jautieną, vištieną, liesą varškę.

Ypač naudinga vadinamoji kalcinuotoji varškė.Daugiametė patirtis rodo, kad ji puikiai padeda kovoti su nutukimu. Tokią varškę labai lengva pagaminti: į puodą įpilama 1 l rūgpienio ir kaitinama tol, kol pasirodo pirmieji burbuliukai (negalima užvirinti!). Po to įpilama 2-3 valgomuosius šaukštus 10 proc. kalcio chlorido (jo galima nusipirkti vaistinėje) ir tuoj pat nukeliama nuo viryklės. Pienas kaipmat virsta kruopelėmis, kurios nusėda ant puodo dugno. Susidariusias išrūgas nupilama. Iš 1 l pieno gaunama 200 g liesos kalcinuotos varškės, kurią rekomenduojama suvalgyti prieš pietus, pavyzdžiui, 11.00 valandą, ir per pavakarius - 17.00 valandą. Tokiu būdu pagamintą varškę rekomenduojama valgyti kasdien keletą mėnesių.

Negalima stengtis staiga sumažinti kūno svorį, nes greitas liesėjimas gali sutrikdyti medžiagų apykaitą, kurią normalizuoti būna sunkiau negu gydyti nutukimą.

Rekomenduojama laikantis dietos pirmąjį mėnesį kūno masę sumažinti ne daugiau negu 5-6 kg, o vėliau - per mėnesį po 1-2 kg. Atsižvelgdamas į šias rekomendacijas, kiekvienas žmogus gali apskaičiuoti, per kiek laiko jam pavyks normalizuoti savo svorį.
Pavyzdžiui, jeigu normalus kūno svoris 70 kg, o šiuo metu jis padidėjęs iki 90 kg, tai pirmąjį mėnesį galima jį sumažinti iki 85 kg, o per kitus - po 2 kg. Vadinasi, svoris normalizuosis per 8 mėnesius.

Lėtas liesėjimas naudingesnis negu greitas. Jis pasižymi ilgalaikiu efektu, o staiga sumažėjusi kūno masė vėl pradeda greitai didėti. Štai kodėl nerekomenduojama laikytis žaibiškų dietų ar vartoti riebalų “degintojus”.

Be kitų dietoterapijos būdų, reikėtų išbandyti ir iškrovos dienas, kurias rekomenduojama daryti 1-2 kartus per savaitę.

Labai naudingos obuolių (1-1,5 kg per dieną) ir kefyro (1-1,5 l per dieną) iškrovos dienos.

Prieš iškrovos dieną naudinga padaryti valomąją klizmą, sunaudojant 1,5-2 l kambario temperatūros vandens. Minėtą obuolių ir kefyro kiekį padalijama po lygiai, kad užtektų visai dienai, ir suvalgoma per 5-6 kartus.

Esant mažam fiziniam krūviui,[ galima daryti mėsos (300-350 g nesūdytos virtos mėsos) arba varškės (500 g varškės su 2-3 stiklinėmis arbatos) dietos dienas. Tačiau 1-2 savaites trunkantis badavimas, geriant tik šarminius mineralinius vandenis, nelaikomas efektyviu liesėjimo metodu, veikiau atvirkščiai.

Pateikiame vieną iškrovos dienos planą.

Ryte išgerkite stiklinę ką tik išspaustų apelsinų, obuolių arba greipfrutų sulčių. Galite išgerti ir stiklinę virinto vandens, į jį išspaudę pusės citrinos sultis.

Artėjant pusiaudieniui, suvalgykite 2 obuolius, bananus arba apelsinus.

Per pietus valgykite šviežių vaisių ir daržovių salotų, paskanintų citrinos sultimis, medumi ir 1 valgomuoju šaukštu kukurūzų, sojų arba alyvų aliejaus. Į salotas įdėkite žalumynų.

Atėjus pavakarių metui, išgerkite iš anksto pagaminto mėtų antpilo su medumi arba citrinų sultimis.

Vakare valgykite pamėgtų vaisių ir daržovių salotas.

Prieš miegą pagulėkite šiltoje vonioje į ją įpylę dilgėlių arba ramunėlių nuoviro ir įlašinę keletą lašų amoniako. Po to išgerkite žolių arbatos su medumi.

Jeigu žmogaus organizmas gerai toleruoja dietą, šis racionas padeda sumažinti kūno svorį, todėl vėliau nebereikia laikytis tokios griežtos dietos. Tuomet jau galima valgyti keptų patiekalų, padidinti druskos kiekį iki 8 g per dieną, o skysčių - iki 2 l. Tačiau angliavandenių ir riebalų kiekį vis tiek tenka riboti.

Vakarieniauti galima ne vėliau kaip likus 2 valandoms iki miego, be to, valgyti mažai kaloringą maistą. Geriausia išgerti stiklinę kefyro (maždaug 110 kalorijų).

Svarbu ne tik sumažinti kūno svorį, pagerinti bendrą savijautą, padidinti nervų-raumenų ir psichinį tonusą, bet ir jausti pasitenkinimą.

Praktika rodo, kad lengviausia pasiekti tikslą aktyviai bendradarbiaujant su gydytoju ir laikantis visų jo rekomendacijų. Net 75-80 proc. pacientų džiaugiasi pasukę būtent tokiu keliu. Be abejo, jiems taip pat reikia daug kantrybės ir ištvermės, bet jaučiant gydytojo paramą jų ilgiau užtenka.
Jeigu norite laikytis liesinamosios dietos, pagerinti sveikatą ir tapti gražesni, tikimės, kad:

- jau apsvarstėte visus “už” ir “prieš” ir tvirtai nusprendėte suliesėti;

- nusipirkote svarstykles, kad galėtumėte kiekvieną savaitę pasisverti ir stebėti svorio pokyčius;

- įstengsite valgyti tik 4 kartus per dieną, tarp valgymų neužkąsdami;

- vakarieniausite likus 3 valandoms iki miego;

- eisite prieš miegą pasivaikščioti;

- sugebėsite atsisakyti, kai draugai norės jus pavaišinti;

- atsisakysite sauso maisto;

- mokėsite įveikti stresą nesmaližiaudami;

- įstengsite atsisakyti skanėstų, neįžeisdami vaišingos šeimininkės;

- tinginiaudami nevarstysite šaldytuvo;

- griežtai laikystės dietologo nurodytos dietos;

- visuomet po ranka turėsite jums rekomenduojamų produktų sąrašą;

- sugebėsite kontroliuoti teisingą maistinių medžiagų (baltymų, riebalų, angliavandenių) santykį;

- įstengsite atsisakyti saldumynų bei cukraus ir gersite nesaldintą arbatą.

Jeigu į visus klausimus atsakėte TAIP, linkime jums sėkmės!